I can't believe how long it has been since the last time I made pizza and the reason is quite simple: there's a restaurant very close to my house - it's only a 5 minutes walk away - that makes the best pizza I've ever eaten. Still, as delicious as it is, it's not the healthiest of the foods which is why I decided to make another unusual pizza, this chickpea pizza, so that everyone can enjoy it, from those on a diet to those who can't eat gluten. And basically all you need to make it is chickpea flour.
Coming up with the right recipe isn't as easy as it may look though. The first time I made it, it was a disaster. I tried another blogger's recipe and, I don't know why, the pizza wasn't fully cooked and ended up in the trash. This time I tried my way, and it was a success. While it's way easier to pour a liquid batter into a pizza tray (the other blogger's recipe) than having to roll a gluten-free dough - it does not stretch, it breaks -, the ending result was way better.
Of course it doesn't really taste like a pizza. It's more of a crispy chickpea omelette. But if you like that one, I can ensure you'll love this pizza too, especially if you enjoy eating with hands - I don't, but this time I have to admit I used my hands. Sorry fork and knife.
To top the pizza, I used some of the delicious products Summer has to offer, zucchini blossoms and cherry tomatoes. I also made some sort of sunflower seed-basil pesto that goes very well with it and that further recalls Summer.
INGREDIENTS
1 serving
For the dough
- 50 g (1/2 cup) chickpea flour + more for the surface
- 5 g (1/2 tablespoon) extra virgin olive oil
- 1/4 teaspoon salt
- Black pepper
For the "pesto"
- 10 g (1 tablespoon) sunflower seeds
- 1 garlic clove
- 5 fresh basil leaves
- 5 g (1/2 tablespoon) extra virgin olive oil
- A few drops of lemon juice
- Salt
Other
- Olive oil
- 3 cherry tomatoes
- 3 zucchini blossoms
- Fresh basil leaves
- Salt
INSTRUCTIONS
For the dough
- Preheat the oven to 200°C (400°F).
- In a bowl, add chickpea flour, salt and pepper and mix well. Add the olive oil and mix well. Add about half a tablespoon of water and mix together until crumbles start to form. Add a little more water if needed. At this point, knead the dough with your hands until it's smooth and soft. Place it under a cloth and rest for 10 minutes.
- Flour a flat surface and, using a rolling pin, roll the dough into a thin 20 cm (7.8 inches) circle.
- Transfer to a lighly oiled pizza tray and bake for 4 minutes. Flip and bake for another 4 minutes.
For the "pesto"
- In a mortar, add the sunflower seeds and start working with the pestle, pressing and rotating it. Keep going for a few minutes, until the seeds are finely ground.
- Add basil leaves, garlic clove, lemon juice and a pinch of salt, and continue working with the pestle until well combined.
- Add the olive oil and enough water to achieve a spreadable consistency.
- Wash and dry the cherry tomatoes, then cut them into quarters. Gently wash and pat-dry the zucchini blossoms, then remove the stems and pistils.
- When the crust is cooked, spread the sunflower seed pest, add cherry tomatoes and zucchini blossoms, season with salt and place back in the oven for another 5 minutes, until the blossoms are soft and the edges are crispy.
- Serve with some fresh basil leaves on top.
Non posso credere quanto tempo è passato dall'ultima volta che ho fatto la pizza e la ragiole è molto semplice: c'è un ristorante molto vicino a casa mia - è a soltanto 5 minuti di camminata - che fa la pizza più buona che io abbia mai mangiato. Però, deliziosa come è, non è il cibo più sano ed è per questo che ho deciso di fare un'altra pizza insolita, questa pizza di ceci, così che tutti possono gustarla, da coloro che sono a dieta a coloro che non possono mangiare il glutine. E praticamente tutto quello di cui avete bisogno per farla è la farina di ceci.
Ideare la ricetta giusta non è facile come può sembrare però. La prima volta che l'ho fatta, era un disastro. Ho provato la ricetta di un'altra blogger e, non so perché, ma la pizza non si era cotta del tutto ed era finita nella spazzatura. Questa volta ho provato a modo mio, ed è stato un successo. Mentre è molto più semplice versare un impasto liquido in una teglia per pizza (la ricetta dell'altra blogger) che dover stendere un impasto senza glutine - non si allunga, si rompe - il risultato era molto meglio.
Ovviamnete non ha lo stesso sapore della pizza. È più come un'omelette di ceci croccante. Ma se vi piace quella, vi posso assicurare che amerete anche questa pizza, soprattutto se vi piace mangiare con le mani - a me non piace, ma questa volta devo ammettere che ho usato le mani. Mi dispiace forchetta e coltello.
Per condire la pizza, ho utilizzato alcuni dei deliziosi prodotti che l'estate ha da offrirci, fiori di zucca e pomodorini. Ho anche fatto una specie di pesto di semi di girasole e basilico che ci sta molto bene e che richiama ulteriormente l'estate.
INGREDIENTI
1 porzione
Per l'impasto
- 50 g farina di ceci + altra per la spianatoia
- 5 g olio extravergine di oliva
- 1/4 cucchiaino sale
- Pepe nero
Per il "pesto"
- 10 g semi di girasole
- 1 spicchio d'aglio
- 5 foglie di basilico fresco
- 5 g olio extraverigne di oliva
- Alcune gocce di succo di limone
- Sale
Altro
- Olio di oliva
- 3 pomodorini
- 3 fiori di zucca
- Basilico fresco
- Sale
PROCEDIMENTO
Per l'impasto
- Preriscaldate il forno a 200°C.
- In una ciotola, aggiungete farina di ceci, sale e pepe e mescolate bene. Aggiungete l'olio di oliva e mescolate bene. Aggiungete circa mezzo cucchiaio di acqua e mescolate finché non iniziano a formarsi delle briciole. Aggiungete pochissima acqua se necessario. A questo punto, lavorate l'impasto con le mani finché non è liscio e morbido. Mettetelo sotto uno strofinaccio e fate riposare per 10 minuti.
- Infarinate una superficie piana e, utilizzando un mattarello, stendete l'impasto in un sottile cerchio di 20 cm.
- Trasferitelo in una teglia per pizza leggermente oleata e cuocete in forno per 4 minuti. Giratela e cuocete per altri 4 minuti.
Per il "pesto"
- In un mortaio, aggiungete i semi di girasole e iniziate a lavorare con il pestello, premendolo e rotandolo. Continuate per alcuni minuti, finché i semi non sono tritati finemente.
- Aggiungete foglie di basilico, spicchio d'aglio, succo di limone e un pizzico di sale, e continuate a lavorare con il pestello finché non sarà ben mescolato.
- Aggiungete l'olio ti oliva e l'acqua necessaria per ottenere una consistenza spalmabile.
- Lavate e asciugate i pomodorini, quindi tagliateli in quarti. Lavate e asciugate delicatamente i fiori di zucca, quindi rimuovete gambi e pistilli.
- Quando la crosta è cotta, spalmate il pesto di semi di girasole, aggiungete pomodorini e fiori di zucca, salate e rimettete in forno per altri 5 minuti, finché i fiori non sono morbidi e i bordi sono croccanti.
- Servite con alcune foglie di basilico fresco.
No comments:
Post a Comment